התנסות בטרנסנדנטלי = הפעלת כוחו הפנימי של הגוף לרפא את עצמו

כל חוויה שאנו חווים מותירה רושם כלשהו הנשמר במקום גופני כלשהו במערכת העצבים. אם הרושם עמוק אפשר שנרגיש זאת בצורה ברורה, כמו למשל “כאב לב” כאשר אנו רבים עם מישהו.

schoolbord

ניתן להשוות זאת ללוח. כאשר אנו מתעוררים בבוקר, הלוח ריק, אך כל חוויה שאנו עוברים במהלך היום היא כמו תרשים קטן נוסף. ברגע מסוים, הלוח כבר מלא ומערכת העצבים כבר אינה יכולה להמשיך. יש למחוק את הלוח, כדי להתחיל שוב. למרבה השמחה, יש לגוף תהליך אוטומטי וטבעי לחלוטין לעשות זאת כאשר הוא נמצא במנוחה בעת שינה. לכן, משמעותה של הרפיה היא להרפות את המתחים ולסלק את הרשמים. הבעיה היא שבחיינו העמוסים יש יותר מדי רשמים ואין די במנוחה שבשינה כדי להסיר את כולם.

crash schoolbord

כמו כן, לעיתים קרובות נראה שאין די במנוחה בעת שינה כדי לסלק את הרשמים העמוקים יותר, למשל, אותו כאב לב כאשר אנו נאבקים במישהו. אפשר שבבוקר למחרת נרגיש שהמתחים פחתו מעט, אך הם לא נעלמו לחלוטין. השינה לא הספיקה כדי לסלקם.

מתחים מסוג זה, שלא ניתן לנטרל אותם באמצעות המנוחה שמעניקה שינה, נוטים להצטבר עם הזמן ובסופו של דבר יפריעו לתפקוד הטבעי של הגוף במידה הולכת וגוברת, ויגרמו לכל מיני סוגים של בעיות נפשיות וגופניות. הפרעות אלה מוצאות בסופו של דבר ביטוי ב”חוליה הכי חלשה שלנו” המוכתבת בדרך כלל על ידי המורשת הגנטית שלנו. יש אנשים הסובלים מבעיות לב, אחרים ישקעו בדיכאון. אך הגורם הגנטי אינו הסיבה לבעיה – הוא רק מגדיר היכן תתבטא הסיבה האמיתית, דהיינו חוסר יכולתו של הגוף להתנקות מהגורמים המפריעים לתפקודו הטבעי. הפרעות אלה נחשבות היום כסיבה המרכזית, באופן ישיר או עקיף, ל-90% מכלל בעיות הבריאות הגופניות או הנפשיות.

במהלך המדיטציה הטרנסנדנטלית נכנסת הרוח למצב של שקט פנימי מוחלט (ראה להיות עצמך). הרוב והגוף תמיד משולבים יחד, ואם אחד מהם הולך בכיוון מסוים, גם השני נמצא איתו. כאשר אנו מאפשרים לרוח להימשך ללא מאמץ לתוך שקט פנימי מושלם זה, אנו מושכים את הגוף באופן ישיר למצב עמוק מאוד של מנוחה, הרבה יותר עמוק מאשר המנוחה בה אנו מתנסים במהלך שינה.

בקלות רבה ניתן למדוד זאת אובייקטיבית.

המנוחה בעת מדיטציה טרנסנדנטלית היא הרבה יותר עמוקה מאשר שינה.

deep-rest

גרף זה מראה מחקר שבוצע בבית הספר לרפואה של אוניברסיטת הארוורד, בו מדדו את מצב המנוחה על פי רמת צריכת החמצן. ניתן לראות שבעת תרגול מדיטציה טרנסנדנטלית נכנס הגוף למצב של מנוחה במהירות רבה יותר ובצורה הרבה יותר עמוקה מאשר המנוחה המושגת באופן רגיל במהלך שינה. מחקר מדהים זה פורסם בשנת 1971 ב-2 מבין כתבי העת המדעיים המפורסמים ביותר בעולם, Science [1] ו-Scientific American [2], אף חזרו עליו ברחבי העולם פעמים רבות וקיבלו תמיד תוצאות דומות. פרסום מאוחר יותר של ניתוח מורחב בו נבחנו 31 מחקרי מדיטציה טרנסנדנטלית,  אישר את מצב ההרפיה העמוק מאוד של מתרגלי מדיטציה טרנסנדנטלית, עמוק בהרבה ממנוחה רגילה בעיניים עצומות [3], בין אם מדדו זאת באמצעות קצב הנשימה, קצב הלב או רמת החומצה הלקטית בדם.

כתוצאה מכך יכול הגוף גם להתחיל לרפא את עצמו ממתחים הרבה יותר עמוקים, אפילו מתחים טראומטיים כה עמוקים שגם שנים של שינה (או תרפיה) אינם מצליחים לשחרר. אם יוכל הגוף לסלק את המתחים שמפריעים לתפקודו הרגיל, תעלמנה גם באופן ספונטני כל הבעיות הקשורות להפרעות אלה. כפי שתוכלו לגלות באתר זה, השפעה זו נוגעת כמעט לכל תחומי החיים.

עם זאת, ההשפעות המרשימות ביותר, נמצאו דווקא אצל אותם אנשים שבעיותיהם היו העמוקות ביותר: חיילים משוחררים ופליטי מלחמות שסבלו מרמות קשות של הפרעת דחק פוסט-טראומטית (PTSD). מתחים טראומטיים עמוקים אלה נחשבים בדרך כלל חשוכי מרפא, ובמקרה הטוב ניתן רק לדכא את הסימפטומים באמצעות תרפיה או טיפול תרופתי כבד. אולם עתה פורסמו מספר מחקרים מדעיים שמצאו ירידה משמעותית ביותר או אפילו העלמות מלאה של סממני PTSD אחרי לא יותר מאשר 4 עד 12 שבועות של תרגול מדיטציה טרנסנדנטלית. אנשים אלה נחשפו למתחים הקשים ביותר והטראומות העמוקות ביותר שניתן להעלות על הדעת. מחקרים אלה מראים את יכולתו האמיתית של גופנו לרפא את עצמנו, אם רק נדע להפעיל אותו. לא קשה להבין שאם תרגול מדיטציה טרנסנדנטלית מסוגל לרפא את הטראומות העמוקות ביותר, הוא יוכל כנראה להועיל לכל אחד.

פחות מתח = עמידות רבה יותר במתחים

המתח יוצר מעגל אכזרי: מתח רב יותר יוצר מתח רב יותר. אולם נראה שדי בעשרים דקות מדיטציה טרנסנדנטלית פעמיים ביום על מנת להפוך מעגל זה.

more-stress-viciousהמתח הוא מעגל אכזרי. ככל שאנו נמצאים ברמות גבוהות יותר של מתח, כך אנו צוברים יותר מתח. כאשר אנו במתח יש לנו נטייה הרבה יותר גדולה לאבד את שיווי המשקל שלנו, להסתבך בוויכוחים או קטטות, ולצבור עוד יותר מתח. המתח גם חוסם את היצירתיות, כך שיהיה לנו קשה יותר למצוא פתרונות לבעיות. כאשר ניצבת בפנינו בעיה שאין בכוחנו לפתור נגרם לנו מתח נוסף.

less-stress-virtuousהמדיטציה הטרנסנדנטלית הופכת את הכיוון של מעגל זה. כאשר הגוף מתחיל לסלק מעצמו את המתח, יש ביכולתו לתפקד שוב באופן נורמלי יותר. פירוש הדבר הוא שאנו נשארים באופן ספונטני רגועים יותר, קרובים יותר אל עצמנו. המנוחה מנטרלת מתחים, כך שאם נוכל להישאר רגועים בכל עת, המתח פשוט לא ישפיע עלינו. באופן זה אנו זוכים לתאוצה חיובית: הגוף מפתח יעילות יותר ויותר גבוהה בסילוק מתחים, לא רק במהלך המדיטציה אלא אפילו במהלך פעילות יוצרת מתח. המתח הופך אז למשהו הדומה לסימון קו על פני המים – הוא נמחק מייד כאשר מסמנים אותו.

ניתן למדוד ירידה זו במתח באופן אובייקטיבי. אחרי כ-3 חודשי תרגול סדיר של מדיטציה טרנסנדנטלית, מתברר שמתרגלי מדיטציה טרנסנדנטלית נשארים רגועים יותר גם מחוץ לשעות המדיטציה, כפי שניתן למדוד על פי 4 משתנים שונים: קצב לב, צריכת חמצן, התנגדות חשמלית של העור ורמות החומצה הלקטית (הורמון המתח) בדם. (מחקר זה מציג את הערכים הממוצעים של ההשפעה, כפי שנמצאה ב-31 מחקרים שונים שבדקו את המדיטציה הטרנסנדנטלית) [3].

כאשר מתרגלי מדיטציה טרנסנדנטלית נחשפים למצבים מלחיצים הם גם שבים לשיווי המשקל שלהם במהירות רבה יותר. ניתן למדוד את רמת ההתנגדות של אדם למתח באופן אובייקטיבי, ונראה שיש למדיטציה טרנסנדנטלית השפעה חיובית חזקה ביותר. [7]

תוכלו לגלוש בלשונית המחקר המדעי בראש עמוד זה על מנת לקרוא מחקרים מדעיים נוספים על השפעות המדיטציה הטרנסנדנטלית על הפחתת מתח.

מקורות מדעיים:

[1] Science 27 Vol. 167 no. 3926 pp. 1751-1754 1970
[2] Scientific American 226:84-90 1972
[3] American Psychologist 42: 879–881, 1987
[4] Journal of Counseling and Development 64: 212–215, 1985
[5] Military Medicine 176 (6): 626-630, 2011
[6] Journal of Traumatic Stress. 2013:1-14
[7] Psychosomatic Medicine 35: 341–349, 1973.