ביטחון עצמי

ביטחון עצמי הוא תכונה שנרכשת באופן ספונטני כאשר אנשים לומדים להכיר את עצמם. היכרות עם עצמנו גדלה באופן ספונטני כאשר אנו מתנסים בטרנסנדנטלי.

מורים חכמים רבים במהלך כל ההיסטוריה לימדו את אותו שיעור אודות ההצלחה בחיים: “דע את עצמך” או “היה עצמך”. אנו נראה שמשמעות שתי העצות הללו למעשה זהה. עם זאת, באופן מעשי, לא כל כך קל ליישם את לקחיו של שיעור זה: מספר רב של אנשים עלולים לעבור את כל חייהם בלא לחוות אי פעם ידיעה עצמית.

מהי המשמעות של ‘דע את עצמך’, של ‘היה עצמך’?

attention outside

בחיי היום יום שלנו אנו ממקדים תמיד את תשומת הלב על דברים שהם לא העצמיות שלנו, על משהו שאנו רואים, שומעים, מרגישים או חושבים. מהרגע שבו אנו קמים בבוקר ועד הרגע שבו אנו נרדמים בלילה, אנו נמצאים ברכבת בלתי פוסקת של מחשבות וחוויות, ומעולם אין אנו מפנים זמן להיות עם עצמנו בלבד. לכן, היודע (אני), מעולם אינו יודע את עצמו.

כיצד, אם כן, יוכל היודע לדעת/להכיר את עצמו?

attention selfבאמצעות הבאת תשומת לבו כלפי פנים, במקום כלפי חוץ. הרוח תפנה פנימה כאשר לא יהיה מה שימשוך את תשומת ליבה החוצה. פירוש הדבר הוא שאין תפיסה, אין עשייה, אין מחשבות – אלא רק מצב טהור של “הוויה”, של להיות עצמך. ידיעת העצמי זהה להוויית העצמי.

אך כיצד נוכל להגיע למצב זה? קל מאוד לא לראות או לא לעשות דבר. כל מה שדרוש הוא לשבת בשקט בעיניים עצומות. אך לא לחשוב דבר? כל מי שניסה אי פעם לא לחשוב דבר יודע כמה זה קשה, משום שככל שאתה מנסה לא לחשוב, כך אתה חושב יותר.

זה המקום בו המדיטציה לוקחת כיוון שאינו נכון – כאשר אנשים משתדלים להיכנס למצב זה.

טכניקת המדיטציה הטרנסנדנטלית היא גילוי מחדש של טכניקה עתיקה הכרוכה בתהליך טבעי לחלוטין. באמצעות הטכניקה המתאימה והדרכה נכונה, יכולים אנשים להפסיק להשתדל להגיע לשם – אלא הרוח תגיע למצב זה בעצמה, באופן לגמרי טבעי ולגמרי ספונטני, משום שאין דבר שהרוח משתוקקת לו יותר מאשר להגיע למצב זה. מבחינת הרוח זהו המצב של הגעה הביתה. העובדה שהמדיטציה הטרנסנדנטלית היא טכניקה קלה וחסרת מאמץ אינה רק תופעת לוואי נעימה – מדובר בדרך היעילה היחידה לחוות מצב זה של הוויה טהורה.

תמצית כל תורתו של מהרישי היא שמדיטציה אמיתית היא בדיוק ההיפך ממה שאנשים כיום מבינים במילה “מדיטציה” – כלומר צורה כלשהי של ריכוז ושליטה ברוח. אם עושים אפילו מאמץ קל ביותר, כפי שמחייבות מרבית הטכניקות של הריכוז, אנו רק ממשיכים להפעיל את הרוח, ובכך מונעים ממנה בצורה פעילה מלעבור אל מעבר לרובד המחשבה המעודן ביותר ולחוות את אותה דממה טהורה.

מורה מוסמך למדיטציה טרנסנדנטלית יכול להדריך כל אדם כיצד להגיע למצב זה, ואז להכשיר את האדם להניח לרוח לחזור לשם בעצמה, באופן טבעי וספונטני לחלוטין, ללא מאמץ.

מה ההשפעה של חזרה תדירה על חוויה זו?

attention outside + Selfאם נשתמש בתרגול המדיטציה הטרנסנדנטלית כדי לחזור פעמים רבות על החוויה של היות עצמנו, תתרגל הרוח לחוויה זו גם כאשר נחזור לפעילות. בסופו של דבר נגיע למצב בו לא תעלם חוויה זו בשום רגע ונוכל להישאר אנחנו עצמנו בכל הנסיבות האפשריות.

להיות עצמך פירוש להיות כמו עץ שיש לו שורשים עמוקים וגזע רחב. הרוח יכולה לנשוב בכל עוצמתה, והעץ נשאר על עומדו. לא קשה לראות כיצד מצב זה מוביל להצלחה בכל תחומי החיים. אנשים שנשארים הם עצמם, שומרים על קור רוח אפילו במצבים הקשים ביותר, וחווים הרבה פחות מתח – דבר המועיל מאוד לבריאותם. הנסיבות לעולם אינן מאפילות עליהם והם מוצאים במהירות פתרונות יצירתיים לבעיות. (מתח חוסם יצירתיות, והיות עצמך מאפשר לה לפרוח). יש להם יותר בטחון עצמי והם נוטים להסתבך הרבה פחות בסכסוכים, וליהנות ממערכות יחסים משופרות בהרבה. הם חווים שיפור בכל תחומי החיים . יתרה מזאת, הם מקרינים חיוביות וגם אנשים אחרים חשים בקרבתם שביכולתם להיות יותר מחוברים לעצמם.

להיות עצמך במדידה אובייקטיבית.

בחינות של הגשמה עצמית מאפשרות בקלות רבה למדוד באופן אובייקטיבי באיזו מידה מסוגלים אנשים להיות עצמם.

עד כה הצביע הידע הכללי בפסיכולוגיה על כך שהגשמה עצמית מפסיקה להתפתח בסביבות גיל ההתבגרות, יחד עם כישורים אינטלקטואלים אחרים. אולם, כאשר אנשים מתחילים לתרגל מדיטציה טרנסנדנטלית מתרחשת עליה דרמטית בהגשמה העצמית, בלא קשר לגיל.

מחקר זה הוא ניתוח-על של כל המחקרים שאי פעם בוצעו על הגשמה עצמית בעקבות טכניקות שונות של מדיטציה (מדובר בסך כולל של 42 מחקרים). כצפוי, לכל צורות המדיטציה האחרות הייתה השפעה מועטה ביותר (=עליה קלה בהגשמה העצמית). לעומת זאת, האפקט הממוצע שנמצא ב-18 מחקרים שבדקו את המדיטציה הטרנסנדנטלית הצביע על עליה בהגשמה העצמית בשיעור גבוה פי 3 עד 4. זהו ההבדל בין הרפיה גרידא לבין התנסות אמתית בטרנסנדנטלי. רק כאשר אנחנו באמת אנו עצמנו, יש ביכולתנו להיות יותר מחוברים לעצמנו גם בחיי היום יום שלנו.

אברהם מסלו, הפסיכולוג שפיתח לראשונה את רעיון ההגשמה העצמית, העריך שרק 1-2% מכלל האוכלוסייה, יוכלו אי פעם לקוות להגשמה עצמית מלאה. עם זאת, הוא תיאר כיצד לאנשים מסוימים היו לעיתים “חוויות שיא” שהיה ביכולתן להוביל לעליה בהגשמה העצמית. נראה שיש עתה דרך שיטתית להגיע לחוויות שיא כאלה (התיאור של חוויות ההתנסות בטרנסנדנטלי תואם בצורה קרובה מאוד לתיאור חוויות השיא אצל מסלו). התוצאות ברורות: מחקרים ארוכי טווח שבחנו את המדיטציה הטרנסנדנטלית הראו שאחרי 10 שנות תרגול מדיטציה טרנסנדנטלית, היו 38% מהמתרגלים ברמה הגבוהה ביותר של ההגשמה העצמית.

אולם המימוש העצמי הוא רק חלק קטן מהסיפור. רק כאשר אנו באמת עצמנו, יש ביכולתנו לגלות את הטבע הפנימי ביותר שלנו, את האחדות המהותית שלנו עם עצמי גבוה יותר, מקור כל החיים כולם, משהו הרבה יותר גדול מאשר האישיות הפרטית הקטנה שלנו.