מתנסים בטרנסנדנטלי… ואפילו הפרעות קשב וריכוז (ADHD) יכולות להעלם

ישנם כמה גורמים אפשריים ל-ADHD. לעתים קרובות מדובר רק בתסמין של מתח נפשי המשבש את הפעולה הרגילה של הקליפה הקדם-מצחית של מוח שאובחן כסובל מ-ADHD. אולם לעתים ישנן בעיות עמוקות יותר הקשורות למבנה: ADHD עשוי להתקשר לזרימת דם בלתי מספיקה למוח ולקוהרנטיות נמוכה מהרגיל באא”ג (EEG).

ללא קשר לגורם האפשרי לבעיה, מדיטציה טרנסנדנטלית יכולה לעזור, כי היא מחזירה למעשה את המוח למצבו הטבעי, דבר המטפל בכל שלוש הבעיות בו-זמנית: בקליפה הקדם-מצחית, בזרימת הדם ובקוהרנטיות של האא”ג. להלן פרטים נוספים.

מחקר יוצא דופן: 3-6 חודשי מדיטציה טרנסנדנטלית מובילים להפחתה משמעותית בתסמיני ADHD.

ב-2011 נערך מחקר שאימת את השפעת המדיטציה הטרנסנדנטלית על ADHD אצל ילדים. למרות העובדה שמדובר רק במחקר מקדים בקנה מידה קטן, התוצאות היו כה מרשימות שהכריזו עליהן בכמה ערוצי טלויזיה אמריקאים, כמו למשל בידיעה זו:

במחקר זה חולקו ילדים בגילאים 11 עד 14 עם תסמינים חמורים של ADHD לקבוצה שלמדה מדיטציה טרנסנדנטלית באופן מיידי ולקבוצת ביקורת שהיתה צריכה לחכות 3 חודשים ללימוד הטכניקה. קבוצת המדיטציה הטרנסנדנטלית הראתה הפחתה משמעותית בתסמיני ה-ADHD כעבור 3 חודשי תרגול בלבד, ואילו בקבוצת הביקורת לא הובחן בשיפור כלשהו. אחרי שקבוצת הביקורת למדה מדיטציה טרנסנדנטלית חל שיפור דומה בקבוצה זו כעבור 3 חודשים, בעוד שהקבוצה הראשונה המשיכה להשתפר.

ADHD-Theta-betaהדבר נראה בבירור בתרשים זה, המראה את התפתחות יחס תטא/בטא של גלי המוח של הילדים על פני תקופה של 6 חודשים. יחס זה גבוה באופן חריג במטופלים עם ADHD, אך הוא היה קרוב לנורמלי אחרי 6 חודשים של תרגול מדיטציה טרנסנדנטלית. התלמידים הצליחו להתרכז יותר, הצליחו לשלוט יותר בדחפים שלהם ושיפרו את כישורי ההתארגנות וכן את כישורי פתרון הבעיות שלהם. הישגיהם בבית הספר השתפרו, והם הפגינו פחות לחץ, חרדה והתפרצויות כעס.

קל לילדים עם ADHD ללמוד מדיטציה טרנסנדנטלית ולתרגל אותה, והם נהנים לעשות זאת.

התועלת בשיטה קיימת רק אם הילדים אכן מבצעים אותה. במקרה של מדיטציה טרנסנדנטלית התברר שאין כל בעיה, שכן הילדים נהנו לתרגל את שיטת המדיטציה הטרנסנדנטלית. בתשובה לשאלה “עד כמה אתה נהנה מתרגול המדיטציה הטרנסנדנטלית” היה הציון הממוצע 5.3 בסולם של 0 (בכלל לא) עד 7 (מאוד).

המחקר פורסם ב-Mind & Brain, The Journal of Psychiatry (2011, Vol 2, No 1). לחצו כאן לקריאת הפרסום המלא באופן מקוון (אנגלית, עמ’ 78).

ריפוי ADHD: מה בדיוק עושה המדיטציה הטרנסנדנטלית?

מדיטציה טרנסנדנטלית מפעילה את כוח הריפוי הפנימי של הגוף ומביאה להיעלמות מתחים מצטברים, אפילו המתח העמוק ביותר שלנו (PTSD), ומעוררת את מלוא הפוטנציאל של המוח.

מתח והקליפה הקדם-מצחית

הקליפה הקדם-מצחית, חלק המוח הממוקם מעל לעיניים, אחראית על המחשבות ועל התפקוד הגבוה יותר שלנו, כמו למשל שליטה בדחפים, תכנון לטווח ארוך, מחשבות הנוגעות למוסר והחלטה אם משהו הוא טוב או רע. חלק זה של המוח מכונה לפעמים המנכ”ל, או המנהל הכללי, של המוח, שכן בו נעשות רוב ההחלטות. הקליפה הקדם-מצחית היא החלק במוח המבדיל בין בני אדם לחיות.

פעילות רגילה של המוח.

במוח בעל פעילות רגילה, המידע זורם באופן הבא: מידע נקלט באמצעות החושים, נשלח לקליפה הקדם-מצחית ומעובד שם, וההחלטות נשלחות לחלק המוטורי של המוח, המורה לשרירים הרלוונטיים להגיב.

 

פעילות המוח במצבים של מתח

במצבים של מתח משתנה זרימת מידע זו. המידע כבר אינו עובר דרך הקליפה הקדם-מצחית אלא נשלח ישירות מהחושים לחלקים המוטוריים.

המנגנון המנטרל את הקליפה הקדם-מצחית במצבי מתח קיים כדי להגן עלינו

ישנה סיבה טובה לכך שהמוח בנוי בצורה זו: למען הישרדותנו. כאשר, למשל, אנו חוצים את הכביש בזמן שמכונית מתקרבת, לא היינו רוצים להיות במצב שבו יהיה עלינו לחשוב על תגובה לפני שנגיב. אנו זקוקים לתגובה מיידית, אימפולסיבית, כדי לזנק הצידה. אין זמן לחשוב. המנגנון המנטרל את הקליפה הקדם-מצחית קיים להגנתנו.

אולם מנגנון זה לא נועד למצבים של מתח כרוני. כשאדם חשוף למתח מתמיד, הקליפה הקדם-מצחית מנוטרלת באופן קבוע. תהליך החשיבה מצטמצם באופן אוטומטי למחשבה לטווח קצר, לאימפולסיביות. תסמינים רבים של ADHD קשורים לחוסר היכולת לשלוט באימפולסיביות. לכן, הם קשורים במהותם למצב של מתח.

ההתנסות בטרנסנדנטלי מחייה את האונה הקדם-מצחית

ההתנסות בטרנסנדנטלי, לעומת זאת, מעוררת את פעולתה של הקליפה הקדם-מצחית

מדיטציה טרנסנדנטלית מכניסה את הגוף למצב עמוק יותר של מנוחה, מאפשרת לו לסלק אפילו את המתחים העמוקים ביותר ומגבירה את פעילות הקליפה הקדם-מצחית. דבר זה ניתן למדידה, למשל, באמצעות סריקות דימות מוחי, שיכולות למדוד את זרימת הדם למוח. הפעילות בתלמוס (הקשור לתפקודי הגוף) פוחתת – וזהו סימן לרגיעה – בעוד שהפעילות בקליפה הקדם-מצחית גוברת. אצל מטופלים עם ADHD, זרימת הדם לאזורים מסויימים של המוח נמוכה באופן חריג. תרגול מדיטציה טרנסנדנטלית מגביר את זרימת הדם.

neural imaging

בטווח ארוך, לאחר כמה שבועות של תרגול מדיטציה טרנסנדנטלית, גוברת הפעילות של הקליפה הקדם-מצחית גם בשעות שאין מתרגלים מדיטציה טרנסנדנטלית, והילדים שמים לב לעתים קרובות שהם נעשים פחות אימפולסיביים.

קוהרנטיות באא”ג (EEG)

EEG

בכל פעם שחלק מהמוח פעיל, מתרחשת פעילות חשמלית הניתנת למדידה באמצעות אלקטרואנצפלוגרף (אא”ג) – מכשיר המציג בצורת גל את האותות החשמליים הללו על פני רצף הזמן.

צורות גלי אא”ג אלה של חלקי המוח השונים נשלחות למחשב המודד (בזמן אמיתי) את שיעור החפיפה (כלומר הקוהרנטיות) של צורות גל אלה. אם גלי המוח קוהרנטיים לגמרי, המשמעות היא שחלקי מוח שונים מקושרים זה לזה. הם פועלים כמכלול.

אצל מטופלים עם ADHD, קוהרנטיות האא”ג נמוכה, וזוהי דרך נוספת למדוד באופן אובייקטיבי את העובדה שהמוח לא מסוגל לתפקד באופן רגיל. תרגול מדיטציה טרנסנדנטלית מגביר את הקוהרנטיות של האא”ג. מדיטציה טרנסנדנטלית היא למעשה חוויה של אחדות, ובמקרה זה המוח מתחיל לפעול שוב באופן רגיל (כיחידה אחת). ניתן למדוד זאת בזמן אמיתי, כפי שמודגם בסרטון הווידאו שלהלן:

שינויים אלה בגלי המוח ייחודיים לחוויית ההתנסות בטרנסנדטלי המושגת בטכניקת המדיטציה הטרנסנדנטלית. בשיטות אחרות של מדיטציה והירגעות לא נמדדה רמה כה גבוהה של קוהרנטיות.

ככל שאדם מרבה לחוות קוהרנטיות גבוהה יותר באא”ג, כך מתרגל המוח למצב זה, וכתוצאה מכך עולה הקוהרנטיות של האא”ג גם מחוץ לתרגול המדיטציה הטרנסנדנטלית, כפי שמוצג במחקר הבא.

EEG long term

מראה מקום: Travis, F. and Arenander, A. International Journal of Neuroscience, 2006.

גרף זה מראה את התפתחות הערכים הממוצעים של האא”ג אצל 50 סטודנטים בתקופה של 12 חודשים. הוא מראה שאין הבדל בקוהרנטיות של האא”ג במהלך תרגול מדיטציה טרנסנדנטלית בין אדם המתרגל מדיטציה טרנסנדנטלית במשך חודשיים בלבד לבין אדם אחר המתרגל אותה מזה 12 חודשים. מדיטציה טרנסנדנטלית אינה פעילות שיש צורך לשפר אותה באמצעות תרגול. מאחר ומדובר בתהליך טבעי לחלוטין, חוויית ההתנסות בטרנסנדטלי מתחילה כבר מהתרגול הראשון. עם זאת, מתחילים להבחין בשינויים בפעילות שמחוץ לזמני התרגול של המדיטציה הטרנסנדנטלית: קוהרנטיות האא”ג הולכת ומתייצבת.

אותו הדבר נצפה במחקר ה-ADHD. הגרף הבא מראה קווים בין האזורים השונים של המוח שיש ביניהם קוהרנטיות. הקוהרנטיות נמדדה בתחילת המחקר ובסופו, ושתי המדידות צורפו זו לזו. הקווים בתוצאה מצביעים, אם כן, על קוהרנטיות מוגברת (מחוץ לזמני תרגול המדיטציה הטרנסנדנטלית) בכל פעם לאחר 3 חודשים.

 

ADHD EEG coherence

התוצאה ברורה: בקבוצת הביקורת לא נצפה הבדל לאחר שלושה חודשים, בעוד שבקבוצת המדיטציה הטרנסנדנטלית נצפתה עלייה ברורה בקוהרנטיות של האא”ג. קבוצת הביקורת למדה מדיטציה טרנסנדנטלית כעבור 3 חודשים, וגם אצלם נצפתה עליה משמעותית בקוהרנטיות האא”ג בתום 6 חודשים. מראה מקום: Mind & Brain, The Journal of Psychiatry (2011, Vol 2, No 1).

למרות שמדיטציה טרנסנדנטלית מסתמנת כטיפול מהנה ויעיל כאחד, אנו מעודדים אתכם לא להפסיק את הטיפול הרגיל שלכם. מטופלים רבים עם ADHD שמים לב תוך זמן קצר שהם זקוקים באופן ספונטני למינון קטן יותר של תרופות, אך חשוב מאוד שזה יקרה בצעדים קטנים ותוך התייעצות עם הרופא המטפל.